Damiaan en het jaar van de Barmhartigheid

Op 11 april 2015 heeft paus Franciscus het Jaar van de Barmhartigheid afgekondigd. Het begon op 8 december 2015 en zal eindigen op 20 november 2016. De paus vraagt de christenen de zeven werken van barmhartigheid concreet te beleven: de hongerige spijzen, de dorstige laven, de naakte kleden, de vreemdelingen herbergen, de zieken verzorgen, de gevangenen bezoeken en de doden begraven. Zij verwijzen naar de bekende toespraak van Jezus over het laatste oordeel in Mt 25, 35-36. De doden begraven, verwijzend naar het boek Tobit 1,17, werd door paus Innocentius in 1207 als het zevende werk toegevoegd.

Een voorbeeld

Als wij het leven van pater Damiaan op deze evangelieteksten leggen, is hij hét voorbeeld dat ons kan inspireren om die evangelische boodschap daadwerkelijk te beleven. Zijn missionariswerk op Molokaï illustreert dat. Gedurende zestien jaar heeft Damiaan er voor gezorgd dat zijn melaatsen voldoende voedsel hadden. Dokter Arthur Mouritz, die tijdens de jaren 1880 als arts werkzaam was op Molokaï, schrijft dat toen de stoomboot Molokaï met vracht en veertig passagiers aanmeerde bij Kalaupapa, “residerend priester pater Damiaan en verantwoordelijke opzichter Ambrose Hutchinson hadden gezorgd voor dampende hete koffie en warm eten voor alle nieuwkomers”.

Copyright Damiaan Vandaag

Copyright Damiaan Vandaag

Inspiratie

Hij hield zich nooit op een afstand en bezocht alle melaatsen alsof het zijn kinderen waren. Zij waren altijd welkom, overdag en ’s nachts. In een brief aan zijn ouders schrijft hij: “Mijn gewone bezigheid bestaat uit het bezoeken en bedienen van de zieken. Ik ga op bezoek bij zieken van wie de helft katholiek is. In elke hut waar ik binnenkom, begin ik met het aanbod hun biecht te horen. Zij die deze geestelijke hulp weigeren krijgen daarom evengoed hulp op tijdelijk gebied. Die wordt aan allen zonder onderscheid gegeven. Onze zusters zenden mij vele kleren om aan de zieken uit te delen. Bijna elke dag heb ik een begrafenis. Voor de arme doden maak ik zelf een kist. Lieve ouders, ik vind mijn grootste geluk de Heer te dienen in zijn arme en zieke kinderen die door de andere mensen verlaten zijn. Ik doe wat ik kan om hen mee te nemen op weg naar de hemel”. Damiaan kan ook ons inspireren om van het Jaar van de Barmhartigheid een jubeljaar te maken. “Het kleinste wordt groot als je het met liefde doet”(Pater Damiaan).

damien

Geef een reactie

