Damiaan inspireert Rob (deel 4)

We leven in het Westen nog steeds in een zeer welvarende regio. Maar is het normaal dat het zelfdodingspercentage zo hoog is? Hoe is zo iets mogelijk? We hebben preventieve structuren met hopen. Waarom helpt dit dan niet?

Ooit schreef ik in lang vervlogen tijden een verhandeling met als titel: “Op technologisch vlak reiken we voorbij de zon maar op het menselijke vlak kruipen we nog op handen en knieën op de aarde rond.”. Deze verhandeling heb ik niet bewaard. Er bestonden toen nog geen elektronische gegevensdragers.

Hemel

Ik droom van een zorgzame en duurzame wereld waarin in iedere mens zijn plek heeft en iedereen kan delen in de welvaart. Met kleine veranderingen is dit al mogelijk. Laat ons terug gaan naar het essentiële, het respecteren van de mensenrechten (ook in het dagelijks leven vb onze naasten niet nodeloos pijn doen), iedereen gelijkwaardig behandelen, een eerlijke verdeling van de natuurlijke en financiële rijkdommen, moet het altijd maar meer en meer of beter en beter gaan, gewoon elkaar groeten op straat, niet zo jachtig leven, het hart laten spreken (beginsel congregatie van Damiaan), technologie in functie van humane doeleinden en niet louter puur economisch,….

Damiaan330

Ik weet dit is een beetje tegen de natuur van de mens in maar wandelen op de maan was in de tijd van Damiaan ook een utopie. Als we dit zouden betrachten, dan zou het kostenplaatje van de gezondheidszorg plots wel betaalbaar zijn. Ik ben helemaal niet tegen onze samenleving want ik hou zielsveel van mijn medemensen. Ik wil enkel oproepen tot een wereld in de geest van Damiaan. Damiaan is voor mij een broer, voorbeeld en tochtgenoot geworden. Dat hij voor iedereen zulke tochtgenoot mag zijn!

Rob Sleurs

 

Geef een reactie

