Damiaan inspireert Rob (deel 3)

Voor wie zou Damiaan vandaag in de bres springen?

We denken aan zieken, andersvalide mensen, armen, werklozen en mensen die anders zijn en denken. Zij leven niet letterlijk uitgesloten zoals de melaatsen van Damiaan op Molokaï. Maar daarom is hun uitsluiting niet minder pijnlijk en vernietigend. Damiaan had in het bijzonder oog voor armen en uitgestoten mensen. Hij heeft echter nooit iemand genezen maar genas wel de ziel van zijn mensen door te zorgen dat zij hun menswaardigheid terug kregen. Dit is zeer belangrijk voor het welzijn van mensen. Hij liet hen als het ware terug mens zijn. Hij heeft ook de problemen van deze groep mensen onder de aandacht van de wereld gebracht.  Hij was een toonbeeld van tolerantie door iedereen te respecteren en te helpen ongeacht hun levensbeschouwing. Het is ook bekend dat hij een nogal stugge persoon was maar hij is er in geslaagd soepeler te worden. Dit kan zowel de maatschappij als de uitgeslotenen tot voorbeeld zijn. Damiaan heeft zelf ook te lijden gehad onder ziekte en uitsluiting. Ongetwijfeld was hij een voorbeeld voor zijn mensen.

Copyright Damiaan Vandaag

Copyright Damiaan Vandaag

Mensen hebben voorbeelden nodig, iets of iemand om zich mee te associëren. Meestal zijn dit onze medemensen, de maatschappij. De uitgestoten mensen missen al te vaak voorbeelden. Met Damiaan hebben zij zulk voorbeeld. Iemand die in hun schoenen gestaan heeft en er toch nog het beste van gemaakt heeft op een voorbeeldige manier. Damiaan kan ook als inspiratie dienen voor hen die deze mensen willen helpen. Hulpverleners kunnen ook ontmoedigd en uitgesloten geraken. Dit is in het verleden en nu duidelijk zichtbaar in onder andere de Damiaanactie en figuren zoals Mgr. Oscar Romero. Damiaan is al het ware een geweten, iemand die de aandacht op de uitgesloten mensen richt.

Copyright Damiaan Vandaag en Rob Sleurs

Copyright Damiaan Vandaag en Rob Sleurs

Het is duidelijk dat zijn patroonschap in beide richtingen, de uitgeslotenen zelf en de hulpverlener en maatschappij, heilzaam kan werken. Hij maakt een verbinding mogelijk tussen alle actoren. Dit kan er toe bijdragen dat de uitgesloten mensen zich minder uitgesloten gaan voelen. Uit eigen ervaring heb ik dit al mogen ervaren welke kracht en troost er van Pater Damiaan uitgaat.

Nog enkele voorbeelden geven van situaties waar er echt goed met mij wordt omgesprongen en die echt deugd doen:

Mijn hond, een golden retriever, is hier het beste voorbeeld van. Aan zijn gedrag ’s ochtends kan ik zien of ik een goede of een minder goede dag heb. Er zijn maar weinig mensen die ik ken die hier in slagen, men probeert uiteraard wel maar ….

Copyright Damiaan Vandaag

Copyright Damiaan Vandaag

Ik zelf stap graag en heb een zeer goed oriëntatievermogen. Ze noemen mij de wandelende GPS. In de wandelclub lees ik vaak de kaart of weet nog goed hoe de wandeling loopt. Door mijn beperking heb ik soms echter last met moeilijk begaanbare paden. Mijn medewandelaars hebben dit door en zeggen mij dan  “Rob neem je niet best die weg”. Deze mensen doen mij vaak aan Damiaan denken.

Een tip wil ik dus meegeven: zie ook de mogelijkheden, de mens achter de beperkingen! Weet dat mensen kunnen groeien en vaak verborgen talenten hebben. Wordt vervolgd.

Geef een reactie

