Jonge stemmen over Damiaan

Damiaan spreekt jong en oud aan. Hieronder laten we enkele jonge stemmen aan het woord over deze bijzondere figuur.

Pater Damiaan moet wel een inspiratiebron voor iedereen zijn, er zijn weinig mensen die kunnen zeggen dat ze zo’n opoffering hebben gemaakt om anderen te kunnen helpen. Pater Damiaans manier van helpen was wel heel radicaal en volgens mij zijn er betere oplossing om mensen in nood te helpen. Ik heb het dan over duurzamere oplossingen, men kan bijvoorbeeld beter één van de mensen daar opleiden dan een dokter van hier erheen te sturen. Duurzamere oplossingen zijn moeilijker en kosten meer tijd, maar uiteindelijk zal het ervoor zorgen dat de mensen op hun eigen benen kunnen staan, i.p.v. afhankelijk te zijn van andermans hulp. Helaas is dit alles moeilijk om waar te maken door gebrek aan middelen en mankracht, maar ik ben er zeker van dat, als de medemens wat meer zijn goede hart gaat tonen, men al heel wat kan realiseren”.

Ik denk dat Damiaan een heel goed mens was, maar als ik eerlijk moet zijn denk ik hier nooit over na”.

“Ik vind dat hij een heel goede mens was doordat hij zich altijd inzette voor anderen en altijd goed was voor anderen. Hij heeft een belangrijke rol in de geschiedenis gespeeld”.

Copyright Damiaan Vandaag

Copyright Damiaan Vandaag

Ik vind het heel chique wat hij heeft gedaan, hij heeft zichzelf opgeofferd om te gaan wonen bij de mensen die door iedereen uitgestoten werden. Hij heeft toen niet alleen die melaatse mensen veranderd maar ook de kijk op van de andere mensen op de wereld tegenover de melaatsen, daarom veel respect. Door hem kunnen de meeste mensen met een ziekte geholpen worden”.

“Ik vind Damiaan een man die terecht heilig is verklaard. Hij gaf zijn leven voor de melaatsen”.

Ik vind Pater Damiaan best wel een inspiratie. Die man heeft zijn eigen belangen en bezittingen opgegeven om andere mensen te gaan helpen., ook al kostte hem dat uiteindelijk zijn leven. Ik vind dat er veel meer mensen zoals hem moeten zijn en dat dit wereld een betere plek zou maken”.

Voor mij betekent Pater Damiaan persoonlijk niet zoveel maar ik vind het heel respectvol wat hij heeft gedaan voor de zieke mensen en dat hij hier zijn leven wil voor opofferen”.

Pater Damiaan was echt een mens van de mensen. Als hij iemand kon helpen stond hij direct klaar. Daar werd hij gelukkig van. Ik zou willen dat meer mensen zo waren. Hij is een echte ‘Hero’”.

 

Geef een reactie

