Postscriptum

In het postscriptum bij zijn afscheidsbrief van 30 oktober vertelt hij zijn ouders voor wie de foto’s die hij in Parijs voor zijn vertrek laat maken, bestemd zijn: “Mijn allerliefste ouders, als bedanking voor al het goeds dat jullie hebben gedaan voor mij, stuur ik jullie mijn ingekaderd portret. Jullie kunnen het gaan halen in het klooster in Leuven. De Parijse fotograaf zal jullie nog 20 andere kleinere opsturen. Van deze twintig geven jullie de helft aan Pamfiel om te verdelen onder de confraters in Leuven. Van de 10 andere geven jullie er één aan Gérard, één aan Léonce, één aan Stance, één aan Vincky, één aan onze pastoor, één aan de Vanlangendoncks, één aan de nonkels. De twee andere bewaren jullie maar voor in jullie gebedenboek. Ik stuur ook dadelijk een brief aan Pauline waarbij ik er haar meteen ook één geef”.
En zo bleef hij dankzij zijn foto toch altijd een beetje bij hen van wie hij zoveel hield.

Geef een reactie

