Een bijzondere Damiaantekening

Oud-leerling van het Damiaaninstituut Aarschot (DIA) Paul Frison draagt net als vele andere oud-leerlingen van het DIA de heilige Pater Damiaan in het hart. Als eerbetoon aan Damiaan maakte hij in 2010 een veel-luik schilderij met beeld (van de hand van Luk Luts) dat een thuis vond in zijn vroegere school en recent een prachtige Damiaantekening met gedicht.

Graag laten we Paul Frison zelf aan het woord over zijn speciale band met Damiaan:

Als oud-leerling aan het Damiaancollege in Aarschot , periode 1961-65, ben ik in nauw contact gekomen met het missionariswerk van Pater Damiaan. Zijn inzet en liefde voor de melaatse medemens trof me reeds van in het begin. Het heeft me nooit los gelaten en blijven inspireren in mijn dagelijks leven. Op mijn twintigste ging ik Schone Kunsten studeren, vooral op praktisch gebied: tekenen en schilderen. Tot op vandaag de dag heb ik als overkoepelend thema in mijn kunstwerken: de relatie tussen leven en dood. Zo kreeg pater Damiaan ook een belangrijke plaats in mijn werk, zoals deze bijgevoegde tekening met gedicht. Pater Damiaans leven getuigde van een totale levensinzet tot aan zijn dood. Zijn missiewerk overstijgt de dood. Daar een stukje aan bijdragen via mijn creatieve ideeën en werk, is voor mij zeer waardevol. Door elk woord, elke tekeninglijn, gelinkt aan pater Damiaan, blijft hij in mij leven als een groot en nederig mens. Dit kunnen delen met anderen is voor mij zielsverrijkend.

 

Copyright afbeelding: Paul Frison & Damiaan Vandaag

Geef een reactie

