Ontmoeting met Pater Damiaan

Ik ben Olga Lazaru. Ik woon in Jakarta, Indonesië en werk als vrijwilligster in een weeshuis.
Begin augustus 2013 kwamen mijn man en ik op vakantie naar Nederland om onze dochter die er studeert, een bezoek te brengen. We maakten van de gelegenheid gebruik om een bedevaart te maken naar het graf van Damiaan in Leuven. Dat deden we op 12 augustus. In de crypte hangt een grote foto van Damiaan met een door lepra getekend gezicht. Ik werd er stil van. Niet langer de jeugdige priester blakend van gezondheid toen hij aankwam in de melaatsennederzetting. Het leek wel of hij me recht in de ogen keek en stilletjes vroeg: “Wat doe jij voor je naasten in Jezus’ voetsporen?”. Ik herinnerde me hoe snel ik ontmoedigd raakte en me wilde terugtrekken van zodra problemen op het werk de kop opstaken. Damiaan doet ons voor hoe wij lief en leed kunnen dragen en hoe wij de kleine en uitgesloten mens tegemoet kunnen treden. Damiaan was bereid zijn leven met hen te delen, zonder berekening en met overgave. Hij gaf zijn leven en werd één met de melaatse mensen van Molokaï. En zo leek zijn leven op dat van Jezus Christus, die hij zo vurig wilde navolgen. Ik was al zo lang betrokken in onze parochie en als vrijwilligster in ons weeshuis, toch heb ik het gevoel dat ik te weinig doe wat Gods liefde van mij vraagt. Opnieuw leek Damiaan zachtjes te fluisteren: “vergeet het verleden, begin met iets nieuws voor je medemens in nood”. Ik had een bijzondere ervaring daar in de crypte. Damiaan gaf me inzicht en inspiratie om te kiezen voor de weg van Jezus. Het was God die me op het spoor van Damiaan bracht en me de kans bood hem te ontmoeten. Bedankt!

(Bedankt ook aan pater Ferry Indrianto ss.cc. die ons begeleidde op deze bedevaart)

Geef een reactie

