Schrijf Damiaan een brief

Onlangs kregen wij van Jan D’Joos, godsdienstleerkracht Sancta Maria Leuven, volgend berichtje:

“Met mijn 4 klassen in het 2de jaar ben ik in de maand mei op bezoek geweest in de kerk en de crypte en bij een aantal leerlingen heeft dit bezoek toch erg aangesproken. Ik had hen op voorhand de opdracht gegeven een brief aan Damiaan te sturen en we hebben al hun brieven dan in een envelop bij de crypte achtergelaten. Bij één klas waren er zelfs leerlingen die spontaan op de voorste rijen van de kerk plaatsnamen om even stil te zijn. Het was een mooie ervaring die ik zeker volgend jaar opnieuw plan. Ik had nl. het idee om één van de brieven, die ik zelf erg mooi, vind door te sturen, zodat jullie die eventueel zouden kunnen gebruiken voor op de blog?!”

Hieronder kan je de brief lezen van Ymke Gezel, leerling van het Sancta Maria Leuven (2MW4), aan Damiaan:

Beste Pater Damiaan,

Wij mensen betekenen niet veel in deze grote wereld. Wij zijn één van de zovelen.
Er zijn er maar enkelen die zoveel impact hebben op de mensen, zoals u.
U bent een groot voorbeeld voor ons allen.
Je gaf je woonplaats, familie, vrienden, eigenlijk heel je leven, op. Als je rondkeek, keek je niet alleen naar jezelf, maar ook naar de minderen die hulp konden gebruiken. Jij gaf hen die hulp. Ik weet zeker dat die mensen je zeer dankbaar waren. Als ik documentaires bekijk, boeken lees, dan weet ik niet welke emotie bij mij opkomt. Boos omdat de mensen zo aan hun lot werden overgelaten. Verdrietig voor de mensen die zo aan hun einde kwamen. Of misschien toch blij omdat er toch iemand was die hen hielp.
Wat voelde jij voor emotie?
Je ouders waren misschien niet eens met wat je ging doen in je leven. Maar ze waren onwaarschijnlijk apetrots op je.
Ik kan niet inschatten wat voor gruwel je hebt gezien en hebt meegemaakt.
De kracht, de steun en het vertrouwen die je moest hebben, was groot. Maar ik geloof erin dat jij het goede deed en de kracht vond om door te gaan.
Ik hoop dat je deze brief zult lezen en dan kon je weten dat, ook na je dood, wij al die jaren je kracht om door te gaan herdenken.
Ik hoop dat ik U daar boven in de hemel zoal tegenkomen. Tot dan!

Groetjes,

Ymke Gezel

 

Bezorg ons jouw brief aan Damiaan: info@damiaanvandaag.be

 

Geef een reactie

