Nu ben ik priester!

Op 21 mei 1864 werd Damiaan door bisschop Louis Maigret tot priester gewijd in de kathedraal van Honolulu. Begin juni begeleidde de bisschop hem al naar zijn werkterrein op het eiland Big Island (Hawaii). Pas drie maanden na zijn wijding vond hij even de tijd om te schrijven.

In een brief van 23 augustus 1864 aan zijn ouders geeft hij zijn indrukken weer:

Op 21 mei laatstleden heeft het de Heer behaagd mij met de verheven waardigheid van het priesterschap te bekleden. De wijding had plaats in de kathedraal van Honolulu. We waren met drie nieuwe priesters, oud-novicen van Leuven. De bisschop van Arathie, Louis Maigret, Apostolisch Vicaris van de Hawaii-eilanden, heeft de heilige wijdingen toegediend.

Nu ben ik een priester, lieve ouders, een missionaris in een bedorven, ketters en afgodisch land. Wat een plicht betekent dat voor mij! Wat een apostolische ijver moet ik hebben! Hoe zuiver moet mijn zedelijk leven zijn, hoe juist mijn oordeel in het oog van anderen! Helaas, lieve ouders, hoe kan ik die U als kind zoveel verdriet heb aangedaan met mijn streken, een christenmens onwaardig, hoe kan ik de taak van een priester-missionaris vervullen?

Liefste ouders, vergeet deze arme priester toch niet die dag en nacht over de vulkanen van de eilanden rondloopt  op zoek naar verdwaalde schapen. Ik smeek U, bid dag en nacht voor mij! Laat thuis voor mij bidden (…)
Wees maar niet bezorgd over mij, want wie God dient is overal gelukkig.

 

 

 

 

Geef een reactie

